Wilt u meer informatie over onze behandelingen? Neem dan contact op met het Instituut. U kunt zich ook direct als cliënt aanmelden voor een intakegesprek.

Mindfulness (Aandachtgerichte Cognitieve Therapie)

Mindfulnesstraining – jezelf trainen in aandacht-  vindt zijn oorsprong in boeddhistische meditatietechnieken en betekent aandachtig zijn in het hier en nu. Opmerkzaam zijn voor wat je ervaart, van moment tot moment. Door de oefeningen leer je bewuster omgaan met wat er is, en wordt je er minder automatisch door meegenomen. Door gedachten en gevoelens van een afstand te bekijken ontstaat er ruimte voor een keuze, om misschien wel anders met de dingen om te gaan dan je gewend bent.

Oorspronkelijk is de training ontwikkeld met als doel het voorkomen van terugval bij mensen die herhaaldelijk weer een nieuwe depressie krijgen (Segal, Williams en Teasdale, 2004). Wanneer we afstand kunnen nemen van negatieve gedachten – onze gedachten zien als innerlijke ervaringen die niet altijd een goede weergave zijn van de realiteit – helpt dit in het omgaan met dreigende somberheid. Sindsdien heeft mindfulnesstraining een grote vlucht genomen. Het ziet er naar uit dat de aanpak zinvol is bij tal van andere klachten en problemen, zoals het omgaan met angst / paniek, eetproblemen, pijn, overspannenheid / burnout, en in  het algemeen de onvermijdelijke onrust en stress van het dagelijks leven.

Reacties van cliënten

“Ik sta meer stil bij dingen en doe minder op de automatische piloot”.

“Nare gevoelens kan ik eerder opmerken, en ik denk dan: dat is dan maar even zo. Ik accepteer ze meer.  Bij lastige situaties kan ik er meer met afstand naar kijken. “

“De oefeningen vond ik in het begin wel  veel, en dat kwam doordat ik dacht: ik moet ze allemaal doen en ik moet het heel goed doen. Toen ik die eis kon loslaten werd het fijner om te oefenen en kon ik het beter toepassen”.

Boeken

Zelfhulpboeken:

  • Aandachtgerichte cognitieve therapie bij depressie. Een nieuwe methode om terugval te voorkomen. Segal, Z.V., Williams, J.M.G. & Teasdale, J.D. (2004).  Uitgeverij Nieuwezijds, Amsterdam.
  • Angst beheersen met aandacht. Brantley, Jeffrey (2007). Uitgeverij Nieuwezijds, Amsterdam.
  • Handboek  meditatief ontspannen. Effectief programma voor het bestrijden van pijn en stress. Kabat-Zinn, J. (2005, 2008). Altamira-Becht, Haarlem.
  • In de maalstroom van je leven. Maex, E. (2006). Uitgeverij Lannoo nv, Tielt.
  • Mindfulness en bevrijding van depressie. Voorbij chronische ongelukkigheid. Williams, M., Teasdale, J., Segal, Z., & Kabat-Zinn, J. (2007, 2008). Uitgeverij Nieuwezijds, Amsterdam.
  • Stilstaan in de storm. Mindfulness bij heftige emoties. Monique Veerkamp (2013). Uitgeverij Lannoo nv, Tielt.

 

Mindfulnesscursus

Het Instituut voor Rationele Therapie biedt periodiek cursussen en trainingen in Mindfulness. Onder de pagina ‘Actueel‘ vindt u informatie over de eerstvolgende training.

De training  bevat 8 wekelijkse bijeenkomsten van anderhalf uur in een groep van maximaal 8 personen, begeleid door twee psychologen.

Tijdens de bijeenkomsten wordt geoefend, daarnaast is het de bedoeling dat deelnemers ook dagelijks thuis oefenen.

Deelnemen kan uitsluitend bij het volgen van de gehele training.

Gratis mindfulness oefeningen downloaden

Download hier gratis mindfulness oefeningen.

 

Klik hier om u aan te melden bij het Instituut voor Rationele Therapie